Hero

Meestgestelde vragen

Op deze pagina krijgen de meestgestelde vragen over de Inkoop 2025 antwoord. De vragen en antwoorden zijn verdeeld in thema’s. Mist u een vraag? Laat het weten door een mail te sturen.

Aanleiding

De huidige regionale (overbruggings)overeenkomsten jeugdhulp en Wmo eindigden op 30 juni 2025. Om deze reden moeten er voor 1 juli 2025 nieuwe overeenkomsten worden afgesloten. 

 

Met deze Inkoop beogen we een passend en dekkend zorglandschap, waarbinnen we kwalitatieve en effectieve jeugdhulp leveren. Daarnaast streven we naar een overzichtelijk zorgaanbod. Dit komt ten goede aan de samenwerking tussen de ketenpartners in het zorglandschap en zorgt voor duidelijkheid voor inwoners.

In februari 2023 hebben de gemeenteraden van de regio Westfriesland hiervoor de beleidsuitgangspunten ‘jeugdhulp en Wmo 2024 en verder’ vastgesteld. Deze beleidsuitgangspunten vormen de kaders waarbinnen de colleges de nieuwe inkoop vormgeven, conform hun rol en verantwoordelijkheden. Samengevat luiden de kaders:

  • Inhoudelijke doorontwikkeling
  • Verlagen van administratieve lasten
  • Kwaliteit en rechtmatigheid
  • Samenwerking in de regio
  • Inrichting zorglandschap en aantal aanbieders
  • Ruimte voor lokale initiatieven
  • Verbinding met andere projecten, zoals Beschermd Wonen en inkoop Gecertificeerde Instellingen
  • Betrokkenheid stakeholders
  • Voorkomen zorgfraude en rekening houden met Wet Bibob
  • Impact vergrijzing en inburgering

 

De Inkoop 2025 richt zich op de volgende onderdelen van de jeugdhulp en Wmo:

  • Specialistische jeugdhulp, segment B
  • Hoog specialistische jeugdhulp, segment C
  • Jeugdhulp met verblijf, segment V
  • Wmo (huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, kortdurend verblijf)

De volgende onderdelen vallen niet onder deze inkoop (deze hulp is ondergebracht in aparte overeenkomsten):

  • JeugdzorgPlus
  • Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
  • Wonen met ondersteuning
  • Doelgroepenvervoer
  • Ernstige Dyslexie (ED)

Ernstige Dyslexie

De reden waarom Ernstige Dyslexie niet onder deze inkoop valt, is dat deze hulp mogelijk verschuift naar de Wet passend onderwijs en er andere eisen worden gesteld aan deze zorgaanbieders. Ook sluit de inhoud van deze hulp onvoldoende aan op de jeugdhulp binnen deze inkoop.

Voorveld (sociale basis)

Daarnaast valt de inrichting en organisatie van het voorveld (sociale basis) niet onder deze Inkoop. Deze hulp en ondersteuning heet ook wel: segment A. In de regio Westfriesland zien we deze hulp en ondersteuning als een lokale aangelegenheid. Wel is het van belang dat het voorveld aansluit op wat wordt ingekocht bij de Inkoop 2025. 

Uiteraard houden we rekening met wettelijke kaders en de beleidsuitgangspunten ‘inkoop jeugdhulp en Wmo 2024 en verder’. Daarnaast spelen de volgende ontwikkelingen een rol in de context van deze inkoop:

In februari 2023 hebben de gemeenteraden in Westfriesland de regionale beleidsuitgangspunten voor de inkoop jeugd en Wmo 2025 vastgesteld. Deze beleidsuitgangspunten kunnen op diverse manieren worden uitgewerkt. Om tot een goede uitwerking te komen, hebben de gemeenten in Westfriesland ervoor gekozen om met elkaar een duidelijke ‘Stip op de Horizon’ te maken. Deze Stip op de Horizon is op 7 december 2023 bestuurlijk regionaal vastgesteld. De Stip is geen nieuwe bestuurlijke visie, maar is een schets of wensbeeld van het beleidskader inkoop. Aangevuld met ontwikkelingen uit aanpalende beleidskaders en landelijke ontwikkelingen.

De belangrijkste punten uit de Stip op de Horizon:

  • Beweging naar het voorveld
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid op de transformatie
  • Verbeteren en versimpelen systematiek

Dit Stip op de Horizon betekende groen licht voor de verdere uitwerking van de inkoopscenario’s voor de verschillende inkooptrajecten en de uiteindelijke de inkoopstrategie. 

Over de inkoop

Het is belangrijk om niet het wiel opnieuw uit te vinden en juist ook te leren van (de goede voorbeelden van) regio’s om ons heen. In de voorbereidingen op de verschillende aanbestedingstrajecten hebben we inspiratie opgedaan bij meerdere regio’s en gemeenten. Daarbij zijn wij meegenomen in hoe zij de inkoop van Wmo en Jeugd vormgeven. Zo hebben we gesprekken gevoerd met de regio’s Zaanstreek-Waterland, Hollands Kroon, West Brabant West, Alkmaar en Friesland. En daarnaast met gemeenten als Veendam en Rheden. We nemen de succesfactoren en knelpunten mee in onze inkooptrajecten voor Wmo en Jeugd.

In de nieuwe overeenkomsten ligt de focus op strengere kwaliteits- en geschiktheidseisen en een vooraf beoordeling op kwaliteit. Ook komen in de nieuwe overeenkomsten bepalingen, waardoor bij vermoedens van ondermijning en/of (zorg)fraude de integriteit van aanbieders kan worden getoetst.

 

Deze zorgaanbieder is verplicht om cliënten met lopende beschikkingen zorg te bieden, totdat de beschikking afloopt. In de Inkoop 2025 is veel aandacht voor een ruime overgangsregeling. 

In de Inkoop van jeugdhulp en Wmo 2025 houden we rekening met de opgaven van de Hervormingsagenda Jeugd. Deze opgaven luiden:

  • Inperken reikwijdte Jeugdwet: meer gebruik maken van oplossingen binnen het eigen netwerk van een jeugdige of het gezin en door meer gebruik te maken van vrij toegankelijke voorzieningen in het voorveld
  • Jeugdhulp steviger verbinden met aanpalende domeinen
  • Stevige lokale teams en toegang
  • Terugdringen residentiële jeugdhulp: zo thuis mogelijk
  • Kwaliteitsverbetering en blijvend leren
  • Verbeteren van de organisatie en inkoop van specialistische jeugdhulp
  • Eenvoudigere uitvoering en inkoop
  • Verbeteren inzicht door data en monitoring

Financiën

De tarieven moeten voldoen aan de Algemene Maatregel van Bestuur ‘reële prijs’ (AMvB). Dit betekent dat de regio onderbouwde, marktconforme en reële tarieven moet hanteren. Daarom hebben we voorafgaande aan de nieuwe inkoop een kostprijsonderzoek laten uitvoeren door een externe partij. 

 

Onderdeel van onze regionale beleidsuitgangspunten is het Resultaat Gestuurd Werken. Dit houdt in dat we het te behalen resultaat op de ondersteuningsbehoefte voor de inwoner centraal stellen. Binnen het Resultaat Gestuurd Werken kan vervolgens worden gekozen voor een bekostigingssystematiek (de uitbetalingswijze). Dit kan op resultaat zijn, maar ook bijvoorbeeld op basis van inspanning (bekostiging per uur). Resultaat Gestuurd Werken is dus veel meer dan het beschikken of de uitbetalingswijze. Het is vooral het doel dat we willen bereiken voor onze inwoners.

Wet- en regelgeving

Ja, de nieuwe landelijke contractstandaarden zijn door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bindend verklaard. Dit betekent dat bij nieuwe inkooptrajecten deze standaarden verwerkt moeten worden in de overeenkomsten en inkoopdocumenten. Zie voor meer informatie: Veelgestelde vragen over project Contractstandaarden Jeugd (Ketenbureau i-Sociaal Domein). De regio Westfriesland is een van de eerste regio's in Nederland die de landelijke contractstandaarden heeft doorgevoerd in de gehele inkoop. Deze standaarden leveren een administratieve lastenverlichting op voor zowel zorgaanbieders als de gemeenten. Wij zien er dus de meerwaarde van in. 

Planning en communicatie

De Inkopp 2025 bestaat uit een aantal fases:

  • Inventariseren (januari – augustus 2023): Inhoudelijke voorbereiding van de inkoop (regionale samenwerking).
  • Specificeren (september – maart 2024): Opstellen inkoopstrategie en inkoopdocumenten en bestuurlijke besluitvorming.
  • Publicatie, selecteren, contracteren (april 2024 - maart 2025): De aanbesteding, inclusief gunning en bestuurlijke besluitvorming.
  • Implementatie (april – juni 2025): Uitvoeringsfase met (daarna) ook evalueren en bijstellen.

Tijdens een inkoopproces is het van belang dat de gemeenten op een transparante en gelijkwaardige manier communiceren met zorgaanbieders. Tegelijkertijd is tijdens een inkoopproces sprake van geheimhouding. Toch is het wel mogelijk om u over het inkoopproces te informeren. Dit doen we als volgt:

  • Via deze website.
  • Vanuit Zorg in Regio Westfriesland verschijnt regelmatig een themanieuwsbrief. Meld u hier aan.
  • Wanneer de aanbesteding is gepubliceerd, is communicatie over de aanbesteding alleen mogelijk via het aanbestedingsplatform Mercell.